Tuesday 31 July 2012

اطلاعیەی حزب دموکرات، آتشی کە خاموشی ندارد/ نقدی بر نوشتە آقای اکبر گنجی در بی‌بی‌سی‌ فارسی/ ابراهیم جهانگیری

کردها ملتی با قدمتی چند هزار سالە و شناختە شدە در خاورمیانە شاید تنها ملتی باشند کە با جمعیتی بیش از 30 میلیون نفر و بعد از تقسیم شدن اجباری میان 4 کشور ایران و عراق و ترکیە و سوریە در هیچ یک از آنها بجز عراق هنوز دارای کوچکترین حقوق سیاسی و اجتماعی نیستند. اگر تنها بە تاریخ نە چندان دور کردها در ایران بنگریم درخواهیم یافت کە صدای آزادیخواهی آنان چە درزمان رژیم سلطنتی و چە در زمان حکومت اسلامی ایران یا بە قولی حکومت عدل علی در گلو خفە شدە و آنچنان سرکوب شدیدی در حق آنان اعمال شدە است کە باید در بسیاری موارد دادگاە حقوق بشر اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد با باز کردن پروندەای بە اتهام جنایت علیە بشریت در صدد احقاق حقوق ملت کرد بر آید.
بە همین دلیل و با این پیشینە در تاریخ 5 سپتامبر 2011 دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان اطلاعیەای را صادر کرد کە در آن گفتە شدە است:
” ملت کرد که‌ سرزمینش در پی یک توافقنامه‌ی استعماری و بر خلاف خواست و تمایل خویش ابتدا میان دو امپراطوری ایران و عثمانی و سپس میان چهار کشور ایران و ترکیه‌ و عراق و سوریه‌ تقسیم شده‌ است، از دیر باز در راه کسب حق تعیین سرنوشت خویش مبارزه‌ می‌کند و دراین راستا با ددمنشانه‌ترین شیوه‌های سرکوب و قتل‌عام مواجه‌ شده‌است. کشتاری که‌ فرزندان ملت کرد در ترکیه‌ی کمالی و عراق بعثی و ایران اسلامی تحمل کرده‌اند، تا ابد وجدان بشریت مترقی را آزار می‌دهد و همچون لکه‌ای بر پیشانی تاریخ بشری هویداست.”
آقای گنجی بەدور از انصاف روزنامە نگاری و امانت داری این بخش از اطلاعیەرا تا آنجا کە بە میل ایشان بودە است دست چین کردە و این چنین آوردەاند:
“ملت کرد که سرزمینش در پی یک توافقنامه استعماری و بر خلاف خواست و تمایل خویش ابتدا میان دو امپراتوری ایران و عثمانی و سپس میان چهار کشور ایران و ترکیه و عراق و سوریه تقسیم شده است، از دیر باز در راه کسب حق تعیین سرنوشت خویش مبارزه می ‌کند و در این راستا با ددمنشانه‌ترین شیوه‌های سرکوب و قتل‌عام مواجه‌شده است… ما ضمن ابراز خوشحالی از پیروزی مبارزه مردم لیبی و حمایت از قطعنامه‌ی۱۹۷۳ شورای امنیت در رابطه با این کشور، خواستار آنیم که‌شورای امنیت سازمان ملل متحد با اتکا به‌همین اصل “مسئولیت حمایت” خطر همکاریهای شوم دولتها و سرکوب از سوی حاکمان را از ملت کرد دور سازند”.
آقای گنجی عملا با دستچین کردن و در واقع تحریف کردن اطلاعیە حزب دمکرات کردستان قبل از هر چیز امانت روزنامە نگاری را رعایت نکردە است و دقیقا بسان روزنامەنگاران حکومتی بە میل خود و برای القا هرچەبیشتر نظرات و در واقع ادامە تئوری توطئە خود بە دنبال مامنی میگردد تا نە اینکە ایران را بلکە حکومت اسلامی ایران را از تیررس جنگی کە تنها خود بانی آن خواهد بود برهاند. چرا آقای گنجی در حالی کە زمانی از این اطلاعیە گذشتە دوبارە آنرا پیش کشیدە و مسئلە تجزیە طلبی را با حملە نظامی بە ایران عجین کردە است خود جای سوال دارد. آیا اکبر گنجی در پی آنست تا در شرایط حساس کنونی کە حکومت اسلامی ایران از هر طرف تحت فشار بین المللی است والبتە امکان حملە نظامی غرب بە تاسیسات اتمی و پایگاهای نظامی ایران کە نهایتا اضمحلال و نابودی رژیم را در پی خواهد داشت وجود دارد بە یاری رژیم بشتابد و روشنفکران و ایرانیان را از این موضوع بە وحشت بیاندازد کە در صورت حملە نظامی، ایران تجزیە خواهد شد؟ من کە غیر از این برداشت هیچ استنباط دیگری از نوشتە آقای گنجی ندارم و گرنە پیوند دادن اطلاعیە حزب دمکرات با حملە نظامی و تحریف کردن آن توسط آقای گنجی چنانکە در بالا میبیند بە چە منظور؟
بخشی دیگر از اطلاعیە حزب دمکرات کردستان کە توسط آقای گنجی زیرکانە و برای برجستە کردن تئوری توطئە خود دست چین شدە است را باید دوبارە بررسی کردە تا ببینیم کە اقای گنجی تا چه حد در امر روزنامە نگاری صادق هستند. بیانیە حزب دمکرات کردستان در ارتباط با رفتار وحشیانە رژیمهای حاکم بر کردستان بە ویژە در شرایطی صادر شدە است کە ترکیە و ایران، کردستان عراق را مورد تهاجم قرار دادە بودند و در این تهاجم زنان و کودکان بیدفاع زیر بمبارانهای شدید ترکیە و توپخانەهای سپاه پاسداران ایران جان خود را ز دست دادند. صحنە دلخراش خانوادەای کە بر اثر بمباران هواپیماهای ترکیە سوختند و خاکستر شدند وجدان خیلیهارا تکان داد اما متاسفانە گنجی و دوستانش ازین داستانها نخواندەاند. بە همین دلیل این نویسندگان وروشنفکران و مدافعان حقوق بشر! سخنی بە اعتراض نگفتند. حزب دمکرات کردستان در بخش دیگری از اطلاعیە خود در این رابطە آوردە بود:
اکنون و در ابتدای دهه‌ی دوم قرن 21 نیز ملت کرد در سه‌ بخش از چهار بخش میهن تقسیم شده‌اش همچنان از سیاست انکار هویت ملی و سرکوب خواستهای مشروعش توسط فرمانروایان سه‌ کشور ترکیه‌ و ایران و سوریه‌ رنج می‌برد. تنها بخش کردستان که‌ درپی یک مبارزه‌ی طولانی و به‌ قیمت جان صدها هزار تن از مبارزان کرد یک حاکمیت ملی در آن استقرار یافته‌ جنوب کردستان یا کردستان عراق است. اما این بخش از کردستان نیز از سویی با انفصال ناخواسته‌ی چند بخش بسیار عزیز از خاک خود مواجه‌ بوده‌ و از سوی دیگر تحت سکوت آشکار دولت مرکزی عراق با تهدید و لشکرکشی حکام ترکیه‌ و ایران روبروست.
آیا براستی وقت آن نرسیده‌ است که‌ جامعه‌ی جهانی نگاهی جدی به‌ محرومیت و سیه‌روزی ملت کرد انداخته‌ و مانع سرکوب این ملت و لشکرکشی دولتها به‌ تنها دستاورد قانونی این خلق گردد؟ این حق طبیعی ملت کرد است که‌ انتظار داشته‌ باشد جامعه‌ی جهانی و سازمان ملل متحد مسأله‌ی کرد را آنگونه‌ که‌ هست دریابند و به‌ فکر چاره‌ی آن بمثابه‌ مشکلی که‌ با حیات دهها میلیون انسان ارتباط دارد و یکی از مهمترین مسائل خاور میانه‌ باشند.
آقای گنجی و تئوری توطئە منحصر بفرد
آقای گنجی مدتی است کە روش مبارزە را دقیقا تغییر دادە بە طوری کە نە رودروی نظام اسلامی بلکە پشت بە آنها و روبروی مخالفان نظام صف آرایی کردە و هر بار بە بهانەیی و البتە آشکارا از حکومت اسلامی ایران دفاع کردە تا جایی کە من نوعی بعضی اوقات آنچنان بە فکر فرو خواهم رفت، کە نکند آقای گنجی نیز جزو بازیهای اطلاعاتی وزارت اطلاعات رژیم بودە و برای نفوذ در میان مخالفان و در واقع ایجاد نفاق بیشتر در میان اپوزیسیون اسمی و پراکندە رژیم بە خارج از کشور فرستادە شدە است!؟
آقای گنجی در جنگ احتمالی غرب با حکومت اسلامی و در کلیە نوشتەهای گذشتە خود در این رابطە غرب و در راس آنان آمریکا را مورد حملە قرار میدهد و آنان را بازیخوردە اسرائیل میداند، غرب را در مقابل ایران مهاجم تلقی کردە و این سوال را پیش میکشد کە چرا اسرائیل باید دارای سلاح هستەای باشد اما ایران نە؟! این در حالیست کە از این جواب بسیار سادە نیز چشم پوشی کردە است کە اسرائیل در صدد محوو نابودی هیچ کشوری نیست یا حد اقل آنرا عیان نکردە است ، اما سران حکومت اسلامی، نابودی اسرائیل و پاک کردن آن را از نقشە جغرافیای جهان جزو وظایف شرعی و افتخارات حکومت عدل علی میدانند! بسیار سادە و سادە تر از معادلە 2دو تا 4تا، جنگ افروزو دعوت کنندگان جنگ عیان و آشکارند. بنا بر این باید گفت، آقای گنجی این حزب دمکرات کردستان نیست کە سازمانهای بین المللی را بە اقدام نظامی علیە حکومت اسلامی ایران دعوت مینماید بلکە ندانم کاری و سیاست جنگ طلبانە رژیم مستبد و قرون وسطایی ایران است کە در آیندە قطعا چنین جنگی را بر منطقە تحمیل خوهد کرد.
تلفات ناشی از جنگ احتمالی پیشگیرانە:
من بە عنوان یک فرد نە بە عنوان عضو هیچ حزب و گروهی فکر میکنم چنین جنگی رخ خواهد داد و این جنگ نیز دقیقا همانند جنگ با صدام حسین برای خیلیها جنگی عادلانە تلقی خواهد شد و برای بعضیها نە. شکی نیست در هیچ جنگی منطق وجود ندارد و در صورت کاربرد پیشرفتەترین و دقیقترین سلاحها نیز مردمان بسیاری کە نە بانی جنگند و نە یکی از طرفهای درگیر، جان خود را از دست خواهند داد. آقای گنجی در نوشتە خود در وبسایت بی بی سی بە درستی اشارە کردە است کە خطرات ناشی از تشعشعات رادیو اکتیویتە کە بر اثر بمباران مراکز اتمی ایران بوجود خواهد آمد بسیار فاجعە بار خواهد بود. اما نکتە مهم دیگری در این قضیە نهفتە است کە بسیاری از نویسندگان و روشنفکران بە آن اشارە نمیکنند و آن این است، اگر ایران بە بمب اتمی دست پیدا کرد و در صدد برآوردە کردن سیاستهای خود و نابودی اسرائیل بر آمد چه خواهد شد؟ آیا اسرائیل بیکار خواهد نشست؟ یا با زرادخانە اتمی بسیار قدرتمندی کە در اختیار دارد برای جلوگیری از نابودی خود و ملت اسرائیل و سرزمین اسرائیل بە دفاع از خود برخواهد خواست و در این میان کشتاری چند میلیونی را باید انتظار کشید؟
سخن آخر
من موافق حملە نظامی نیستم اما جنگی پیشگیرانە را بە مراتب از خود جنگ کم هزینە تر میبینم. اقای گنجی و دوستان دیگری کە این روزها حملە نظامی غرب را بهانە قرار دادەند تا نیروهای دمکرات و آزادیخواه کرد را مورد تهاجم قرار دهند باید بدانند، اولا کردها یا هیچ ملت دیگری در ایران مسئولیت جنگی کە حکومت اسلامی ایران، یا در واقع شریعت و ایدئولوژی اسلام شیعی بر دنیا تحمیل خواهد کرد را نمیپذیرند و ندارند، این جنگ دیر یا زود بە وقوع خواهد پیوست، بهتر آن خواهد بود کە برای بعد از جنگ تدبیری اندیشید. ثانیا همچنانکە مدتی قبل نیز نوشتەام، ایران آیندە با نگرشی کە گنجیها بە ملت کرد و دیگر ملتهای ساکن ایران دارند، ایرانی نخواهد بود کە امروز میبینید، ایران تجزیە خواهد شد و این تجزیە شدن برای ما ملتهای ساکن ایران یک حق است نە یک گناه. بار دیگر تکرارو بە عنوان یک کرد کە مطمئنم میلونها نفر از هموطنانم با آن موافقند خاطرنشان خواهم کرد کە، اگر واقعا نگران تمامیت ارضی ایران هستید انقلابی در درون خود و در افکار خود بوجود آورید و با نگاه ملت برتر به کردها و دیگر ملتهای ساکن ایران ننگرید.

No comments:

Post a Comment