Sunday 27 October 2013

پیرامون عذرخواهی ابراهیم نبوی



    پیرامون عذرخواهی ابراهیم نبوی            ابراهیم جهانگیری

آقای ابراهیم نبوی بدنبال خطاب قراردادن مبارزین سیاسی و مدنی کردها و بلوچها به‌ عنوان قاتل و تروریست در صفحه‌ فیس بوکی خود و بعد از روبرو شدن با اعتراضهای جدی روشنفکران و فعالان سیاسی کرد در همان صفحه‌ با درج مطلبی از همه‌ کسانی که‌ در این رابطه‌و از کامنت ایشان در ارتباط با این مسئله رنجیده‌ خاطر شده‌اند‌ عذرخواهی کرد. شکی نیست که‌ عمل آقای نبوی در این ارتباط ستودنی است و این خود نشان ازآن دارد که‌ ایشان به‌ اشتباهی که‌ مرکب شده‌ است پی برده‌ است. تا اینجای کار عکس العمل آقای نبوی به‌ اعتراضات خوانندگان کامینتهای ایشان مثبت و شایسته‌ است. اما مسئله‌ هنوز خاتمه‌ یافته‌ نیست.
  وارد شدن در مسائل سیاسیی اگر برای خیلیها یک عادت و یک اقدام بی مسئولیت بنماید برای کسانی چون آقای ابراهیم نبوی قطعا به‌ همین سادگی نیست و ایشان در اینمورد باید هوشیارتر باشند زیرا در قبال هر سخنی که‌ بر زبان میراند قطعا مسئولیت تاریخی خواهد داشت. به‌ همین دلیل من به‌ ایشان اطمینان میدهم که‌ این اشتباه بزرگ به‌ مانند نمره‌ی بسیار منفی در کارنامه‌ آقای نبوی تا ابد باقی خواهد ماند. من به‌ عنوان کسی که‌ خواننده‌ طنزهای زیبای نبوی هستم آرزو میکردم هرگز ایشان به‌ این شیوه‌ وارد سیاست نمیشدند. زیرا ساده‌ترین نگرش به‌ سیاست از دیدگاه‌ مبارزان راه آزادی را میتوان در دو محور اصلی و پایه‌ای خلاصه‌ کرد، دیدن واقعیتها آنچنانکه‌ هست و نگرش عدالت محوری به‌ پدیده‌ها و رویدادهای دور ونزدیک.
 حال بعد از اینکه‌ آقای نبوی به‌ سرعت و تنها بعد از 24 ساعت از گفته‌های خود پشییمان شده‌ و نوشته‌ است " دیروز من بخاطر عصبانیت و ناراحتی در پاسخ به دوستی به نام هیوا دو کامنت نوشتم که برخی از دوستان کرد من، از من ناراحت شدند. من از نوشتن آن کامنت های نادرست در پاسخ به آقای هیوا از ایشان و همه دوستان کرد و غیر کردی که به هر طریق از آن برخورد من دلچرکین شدند صمیمانه عذرمی خواهم." حال این سوال مطرح است که‌ آیا آقای نبوی تنها از این گفته‌ که‌ باعث رنجش کردها شده‌ است معذرت خواهی کرده‌ است یا واقعا به‌ عمق فاجعه‌ای که‌ دیروز در ایران ایشان روی داد پی برده‌ است و از گفته‌های خو در این ارتباط نیز پشیمان است؟ اگر تنها به‌ خاطر دلجویی از کردها چنین موضعی را اتخاذ کرده‌اند اما همچنان  بر دیدگاه خود مبنی بر تروریست بودن این افراد در سیستان و بلوچستان و کردستان استوار هستند به‌ عقیده‌ من ایشان با این عذرخواهی هیچ کاری نکرده‌ است، به‌ عبارت دیگر چه‌ عذر خواهی میکرد و چه‌ نه‌ حداقل در نگرش بسیاری از ما در مورد آقای نبوی تغیری ایجاد نمیکرد. اما اگر واقعا آقای نبوی به‌ عمق این فاجعه‌ و ستم پی برده‌ است که‌ ایران و دستگاه‌ قضایی ستمگر این ریژیم این افراد زندانی را در عملی مقابله‌ به‌ مثل اعدام کرده‌ است باید موضع رسمی خود را بسییار شفاف اعلام دارد، اقدامی که‌ در مطمئنا نظیر آنرا در هیچ کجای دنیا نمیتوان سراغ داشت  : بی بی سی" ابراهيم حميدی،‌ رييس کل دادگستری سيستان و بلوچستان اسامی ۱۶ متهمی را که روز شنبه به عنوان «مقابله به مثل» با کشته شدن ۱۴ تن از مرزبانان ايرانی در زاهدان  به دار آويخته شدند، اعلام کرد."  البته‌ همزمان دو نفر کرد نیز تنها به‌ اتهام عضویت در احزاب سیاسیی اعدام شدند. در این مورد و به‌ صراحت هر انسان آزادیخواهی سکوت اختیار کند یقینا آزادی و آزادیخواهی را به‌ سخره‌ گرفته‌ است. حال اگر اقای نبوی همچنان فردی روزنامه‌ نگار، آزادیخواه‌، و معتقد به‌ عدالت هستند باید به‌ صراحت موضع خود را در قباڵ این سخنان و این عمل شنیع رژیم اسلامی ایران اعلام کرده‌ و آنرا به‌ شدت محکوم کند. این است جوهره‌ بحث کردها، روشنفکران و نویسندگان و فعالان سیاسی کردستان با آقای نبوی. اگر ایشان با شهامت چنین کاری انجام دهد و در این مورد تنها چند جمله‌ بر صفحه‌ فیس بوکی خود بنویسند آنگاه‌ من یقین دارم که‌ آقای نبوی درصد بسیار بزرگی از اعتبار از دست رفته‌ خود را باز خواهد یافت.

No comments:

Post a Comment